گفت‌وگوی سادینا آبائی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات با گروه رسانه های اقتصادی بازار

 در سال جاری میلادی  برای اولین بار نمایشگاه ۵ سالانه اکسپو در منطقه خاورمیانه و در امارات برگزار خواهد شد که  فرصت مناسبی است تا ایران  از یک سو  با تغییرو تحولات جهانی در مسیر پیشرفت و توسعه آشنایی بیشتر پیدا کند و از سوی دیگر در تعاملی دو سویه و برنامه ریزی دقیق، توانمندی های ایران و ایرانیان را به جهان معرفی کند. متاسفانه تجربه دوره های قبل حضور ایران در چین و ایتالیا نشان می دهد که برنامه ریزی برای این حضور مانند بسیاری دیگر از تصمیم گیری ها در دقیقه نود  بوده ونسبت به تاثیرات و برکات حضور هوشمندانه در این نوع نمایشگاه ها غافلیم. در حالی که نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ امارات با حضور میلیونها نفر گردشکر در مدت ۶ ماه میی تواند فرصت بسیار بزرگی برای  اقتصاد ایران به شمار آید که باید از هم اکنون به فکر آن بود. از این رو بازار در تلاش است که این نوع  فرصت های اقتصادی  را  برای فعالان بخش خصوصی معرفی و به مسئولان برگزار کننده مزیت ها و ضرورت های حضور موفق ایران را گوشزد کند. دراین باره گفت وگویی با سادینا آبایی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات انجام داده ایم که می خوانید.

سادینا آبایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت کلی اکسپو۲۰۲۰ که در کشور امارات و در شهر دبی این کشور برگزار خواهد شد، اظهار کرد: اکسپو یکی از بزرگترین دستاوردهای جامعه جهانی به حساب می‌آید که تمامی کشورهای جهان  در این رویداد دور هم جمع می شوند و با پیشرفت‌ها و تمدن یکدیگر آشنا می شوند و ظرفیت‌های کشورهای مختلف نیز به منظور هم افزایی برای زیست بهتر  فراهم می شود.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات، افزود: اکسپو فرصتی است برای ارائه دستاوردهایی که کشورها با تلاش خود به آن رسیده و در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

وی با بیان این‌که اکسپو ۲۰۲۰ فرصت مناسبی برای الهام گرفتن از توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف است، گفت: با توجه به این امر که اکسپو ۲۰۲۰ در کشور امارات، یکی از کشورهای همسایه ایران برگزار خواهد شد، فرصت بسیار مناسبی را پدید آورده تا در طول ۶ماهه برگزاری این نمایشگاه از فرصت‌ها و دستاوردهای کشورهای مختلف دنیا دیدن کرده و از آن‌ها برای توسعه و پیشرفت کشور، الهام گیریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، ادامه داد: نکته قابل توجه در برگزاری این نمایشگاه آن است که فعالان اقتصادی و دولت دریابد که این یک فرصت استثنایی برای کشور بوده و بتوانند بیشترین استفاده را از این فرصت کرده و پروژه ایران هراسی که سال‌هاست توسط برخی کشورها تبلیغ می‌شود را کمتر  از همیشه کند.

همچنان بعد از چند دوره برنامه ای نداریم 

آبایی با اشاره به این‌که ایران پس از گذشت سال‌ها و حضور چنددوره در این رویداد مهم جهانی، همچنان برنامه مشخص و مدونی برای شرکت در این نمایشگاه‌ها نداشته، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ایران به مانند سال‌های گذشته در ورود به این نمایشگاه تاخیر داشته و حضور آن به صورت دقیقه نودی توسط کشورمان صورت گیرد که این امر نشان از بی برنامه بودن نهادهای مرتبط برای شرکت در این‌گونه نمایشگاه‌هاست.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات، تصریح کرد: اکسپوها، دارای زمینه‌های فعالیت مختلفی هستند که از جمله آن می‌توان به اهداف فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی- تجاری اشاره کرد لذا اگر ایران بتواند برنامه مشخصی برای مسیر پیشرفت خود و نهایی شدن اهداف خود تدوین کند می‌تواند از این نمایشگاه‌ها بیشترین سود را برده و از ظرفیت‌های آنها برای رسیدن به رشد اقتصادی- سیاسی و فرهنگی-اجتماعی استفاده نماید.

وی با بیان این‌که الزامی برای کشور وجود ندارد که در تمامی مراحل و اهدافی که برای اکسپو۲۰۲۰ تعریف شده بسیارعالی ظاهر شود، اظهار کرد: ایران می‌تواند برخی موارد را برگزیده و در چند آیتم انتخابی بسیار قوی ظاهر شویم و توان بخش خصوصی را در آن دخیل کنیم زیرا فضای ۶ماهه بسیار مناسب بوده تا ایران به اهداف خود در این نمایشگاه دست یابد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، با بیان این که این نمایشگاه پنج سالانه از ۲۹ مهر سال آینده به مدت ۶ ماه برگزار می شود،  ادامه داد: در زمینه اهداف فرهنگی- اجتماعی اکسپو، کشورهای مختلف جهان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود خود را در امر فرهنگ، اجتماع و گردشگری به نمایش می‌گذارند و افراد حاضر در نمایشگاه را با قومیت‌ها و دستاوردهای کشورشان با توجه به پیشرفت علم آشنا می‌کنند.

فرصتی برای جوانان خلاق 

آبایی در خصوص موضوع کلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، گفت: طرح اصلی و کلی اکسپو ۲۰۲۰، « پیوند ذهن‌ها و خلق آینده» است  که ۳ مورد زیر بنایی دارد و از مسائل فرصت، تحرک و پایداری سرچشمه می‌گیرد و ایران می‌تواند برای این حوزه‌ها برنامه ریزی خوبی داشته باشد و ایده‌های افراد صاحب نظر را در این مسئله دخیل نماید.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات، ادامه داد: نقطه بسیار پر رنگ اکسپو ۲۰۲۰ پدید آوردن دستاوردهای اقتصادی- تجاری با کمک بخش خصوصی بوده و با توجه به موضوعات اصلی، می‌توان ارتباطات با کشورهای دیگر را افزایش داده و به خواسته‌های تجاری ایران رسیدگی کند.

وی با اشاره به این امر که بحث نوآوری قطعا یکی از شعارهای جامعه جوان ایرانی بوده، بیان کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی مسیرهای خوبی را برای جامعه جوان ایرانی باز کرده و با توجه به روش‌های جدید که در آینده اثر گذار است، می‌توان راه حل‌های توسعه‌ای کشور را تدوین کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، با تاکید بر این که ما نباید از چنین فرصت های منطقه ای و فرامنطقه ای به راحتی گذر کنیم ویا بی برنامه در این رویدادها شرکت کنیم، افزود: اتاق ایران-امارات، همچنان نتوانسته برنامه مدونی از ستاد اکسپو ۲۰۲۰ برای حضور ایران در این رویداد مهم  دریافت کند تا ایران بتواند برنامه مشخصی را برای حضور در این رویداد برنامه‌ریزی کند.

 فرصت های گردشگری 

آبایی  با بیان این که این نمایشگاه، فرصت های اقتصادی مناسبی اهم از گردشگری نیز برای ایران فراهم می کند، خاطرنشان کرد: در صورت آرام بودن منطقه می توان حتی برای جذب گردشگر منطقه ای و تورهای چند روزه به مقصد مناطق گردشگری ایران به ویژه جزایر ایرانی نیز  برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: قطعا اتاق ایران و امارات تلاش می کند که این دوره از اکسپو، ایران با برنامه ریزی بهترو هدفمند ترحضور یابد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که با ستاد اکسپو۲۰۲۰ انجام خواهد گرفت، اتاق ایران و امارات، بتواند نقش‌ محوری برای حضور مقتدرانه ایران در این نمایشگاه ایفا کند.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و امارات، با بیان این‌که امارات برنامه ریزی‌های دقیقی را برای برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ انجام داده، گفت: کشور امارات زیر ساخت‌های برگزاری اکسپو۲۰۲۰ را شناسایی و مهیا کرده البته یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌ها، مباحث مالی و هزینه برگزاری این نمایشگاه بوده که به نظر نمی‌رسد امارات با مشکلی در این حوزه روبه‌رو شود.

وی ادامه داد:از سوی دیگر بحث سلامت و اسکان افرادی جزو خدمات جدا ناشدنی برگزاری این نمایشگاه‌ها و افرادی که به این کشور سفر کرده‌اند بوده و با توجه به این امر که امارات سال‌هاست در حوزه جذب توریست و ساخت هتل‌های چند ستاره فعالیت می‌کند، اصولا نباید در این حوزه هم به مشکل جدی برخورد کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، بیان کرد: کشورهایی که به دنبال برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها هستند از مشاوره‌هایی در سطح بین المللی بهره‌مند می‌شوند تا بتوانند کاستی‌های خود را در بخش‌های زیر ساختی کشور برطرف کنند.

گفتنی است نمایشگاه اکسپو۲۰۲۰ دبی نمایشگاهی در مقیاس جهانی بوده که برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه  و در همسایگی کشورمان برگزار خواهد شد و این نمایشگاه بین المللی و معتبر، رویدادی است که هر پنج سال یک‌بار در کشورهای متفاوت برگزار می شود لذا نزدیکی ایران به این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای الهام گرفتن در تمامی حوزه‌ها، از کشورهای موفق و پیشرفته بوده است.

منتشر شده در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۸ درگروه رسانه‌های اقتصادی بازار

امکان ارسال نظرات نیست.